Manado week 5 - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Marije Empel - WaarBenJij.nu Manado week 5 - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Marije Empel - WaarBenJij.nu

Manado week 5

Blijf op de hoogte en volg Marije

01 Juni 2016 | Indonesië, Manado

We zitten alweer in week 5 hier! Al 6 weken weg. 1/3e van de reis gehad. Wat gaat de tijd toch snel.

Deze week was weer een volle week met stage. Het plezier in lesgeven gaat niet weg, maar wordt steeds groter. Ik geniet al meteen zodra we op school aankomen en de kinderen zien. Als we de klas in stappen en alle kinderen opstaan en goodmorning ma’am zeggen. Wat een heerlijk gevoel. Al die vrolijke gezichten en het enthousiasme waarmee we altijd in de klas verwelkomd worden.

In de eerste klas lezen we vaak een boek met de kinderen en hebben we het over familie en huisdieren. De kinderen hebben mooie tekeningen gemaakt van hun gezin. Leuk om te zien hoe veel verschil er zit in het tekenen!

In de tweede klas hebben we het nog steeds over het uiterlijk. Hiervoor gebruiken we ook het boek, aangezien het best lastig is om alleen voor de klas te staan. Zonder Indonesische vertaler is het handen en voeten werk om de kinderen iets uit te leggen. Gelukkig komen we er wel heel goed door! Ook bij klas twee hebben we een toets afgenomen ter voorbereiding op de examens.

In de derde klas hebben het thema dieren gedaan. We hebben eerst een paar mindmaps met de kinderen gemaakt over huisdieren, dieren in de dierentuin en dieren in de zee. Daarna hebben we Old McDonald’s had a farm gezongen. Dit vonden ze erg leuk en uiteindelijk stonden we met heel de klas te dansen en als dieren bewogen we door het lokaal. Galgje met de kinderen blijft ook leuk! Vooral als het poppetje bijna helemaal compleet is. Zenuwen gieren dan door de lichamen van de kinderen!

In de vierde klas hebben we het nog steeds over shopping. Hier doen we veel verschillende soorten activiteiten mee en we hebben zelfs een toets afgenomen bij de kinderen als voorbereiding op de examens.

In de vijfde klas hebben we het over het thema lichaam gehad. De kinderen hebben aan de hand van het alfabet allerlei lichaamsdelen opgeschreven. Wij konden er zelf geen verzinnen met de D, maar op een gegeven moment wist een jongen een lichaamsdeel. Hij durfde het eerst niet goed te zeggen, maar van Esmee mocht hij het gewoon zeggen. Na 2 seconde riep hij heel hard DICK door de klas. Nou je kan het je al wel voorstellen, heel de klas lag in een deuk. Wij ook! Het duurde even voordat we daar uit kwamen. Hij had natuurlijk wel gelijk, dus die hebben we ook gewoon op het bord erbij geschreven. Verder hebben we met de kinderen ook activiteiten gedaan met zintuigen.

Elke dag is weer anders. Andere klassen, andere kinderen. Het is een soort middelbare school, maar dan op een basisschool. Klinkt gek he?! Nou het zit namelijk zo, de klassen hebben een groepsleerkracht. Je zou kunnen zeggen dat dit een soort mentor is. Voor verschillende vakken, zo ook Engels hebben ze beroepsleerkrachten. Die wisselen van klassen. Zo zien de kinderen dus veel verschillende leerkrachten. Heel anders dan bij ons dus! Je merkt het ook wel. De band die je met de kinderen opbouwt, gaat veel minder snel dan in Nederland. Daar zie je de kinderen natuurlijk elke dag, ofja wij dan alleen op de maandag en dinsdag. We zien ze dan wel de hele dag en niet maar 1 of 2 uurtjes. Dit neemt niet weg, dat we het super goed kunnen vinden met de kinderen! We hebben heel veel lol tijdens de lessen. Met Esmee maak ik vaak ook grapjes tussendoor. Het is erg leuk om te zien hoe Esmee les geeft. Dit soort dingen vraag ik me toch altijd af. Wat zijn we verschillend, maar ook veel overeenkomsten. Samen kunnen we het heel goed vinden en lachen we wat af! De kinderen begrijpen natuurlijk niet alles en kijken ons dan aan alsof we twee gekken zijn. Misschien zijn we dat ook wel een beetje .

We hebben deze week ook veel vragen gesteld aan onze mentoren voor onze opdracht. Ja het is niet alleen stage lopen, we moeten ook nog wat doen voor onze opleiding. Living the good life, met een beetje school hier en daar. We zijn achter een hele hoop dingen gekomen. Hoe ze op school omgaan met verschillen tussen kinderen (doen ze niet) en hoe ze differentiëren tijdens de lessen (doen ze ook niet). Er zijn veel verschillen tussen het lesgeven in Nederland en hier in Indonesië. De eisen die ze hier op school stellen, liggen veel hoger dan bij ons. Hier moeten ze 75% halen aan het einde van het jaar en hebben alle klassen examens. Toch wel heel anders dan bij ons! Het plezier in lesgeven daar en tegen, wordt alleen maar groter. Doordat het zo warm is, vreet het veel energie, maar door de kinderen krijg ik meer energie terug!

Even veel over stage! Verder hebben we deze week ook niet veel bijzonders gedaan. Van het resort weten we ondertussen dat het niet door gaat, maar gelukkig kunnen we op de school onze stage afmaken. Waar we gegeten hebben en welke films we gekeken hebben, is niet zo interessant. Wel kan ik zeggen dat we hier veel lekkers eten en ik een hele fijne tijd heb met de drie liefste en gekste vriendinnen die mee zijn! Zonder hen had ik dit niet gekund!

Nog even een paar weetjes:

- Op school loopt een lerares elke dag in het zwart. Esmee heeft gevraagd waarom dit is. Wat blijkt nou, haar man is overleden en nu moet ze een jaar lang zwart dragen in haar rouwproces.

- Alle vrouwen zwemmen hier in hun kleren, omdat ze het niet prettig vinden om een bikini aan te hebben. Ja daar zit je dan met zijn vieren in je bikini bij het zwembad. Dat doet wel een paar hoofden omdraaien!

- Veel mannen hebben lange nagels. Dit laat zien dat ze zonder zwaar arbeid hun geld verdienen. Niet echt smakelijk om te zien, maar hier is het heel normaal.

- Alle jongens hier roken en scooter rijden. Het maakt niet uit hoe oud je bent. Als je weet hoe een aansteker werkt en hoe een scooter aan gaat, kan je roken en rijden. Ja ook tegelijk is geen probleem. Soms zien we kinderen die nog geen 10 jaar, of net 10 jaar zijn, die op een scooter zitten. Erg gevaarlijk zou je zeggen, maar we hebben nog geen ongeluk gezien met scooters!

Voor nu, wij gaan weer heerlijk genieten van het leven hier! Elke zondag een verslag schrijven lijkt niet moeilijk, maar toch lukt me dat niet. Even geduld hebben dan maar! Ik blijf genieten en blijf me verbazen over de geweldige cultuur en mensen hier!

Veel liefs aan iedereen die thuis zit! Gelukkig zie en spreek ik genoeg van jullie heel vaak!

• 01 Juni 2016 - 09:06

Opa:

Hoi meisie.
    Jij vindt het daar een feest, wij vinden het en feest om elke week een verslag te krijgen over wat je /jullie allemaal doen !
    Dikke knuffel ,en zeker ook van Oma,
    Opa

• 01 Juni 2016 - 11:20

Papa:

weer een heel vrolijk verslag tot op de aap en skype.
    dikke kus, papa

• 06 Juni 2016 - 11:15

Marion Steegh:

Hallo Marije, wat prachtig om jullie verhalen te lezen en de foto's te zien. Ik kan me voorstellen dat jouw familie erg trots op je is! groet van Marion