Manado week 6 - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Marije Empel - WaarBenJij.nu Manado week 6 - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Marije Empel - WaarBenJij.nu

Manado week 6

Blijf op de hoogte en volg Marije

07 Juni 2016 | Indonesië, Manado

Manado week 6

Stage

Deze week is stage niet super interessant geweest. We hebben meegeholpen bij de examens. Deze zijn niet heel anders dan in Nederland alleen is het een stuk warmer. De kinderen hier hebben in elke klas examens. Na een half jaar hebben ze een tussentijds examen en aan het einde van het jaar een eindexamen om te kijken of ze over mogen naar de volgende klas. De normen liggen op deze school een stuk hoger. De kinderen moeten 750 punten halen, dus 75 procent. Je kan ook zeggen gemiddeld een 7,5. Vrij hoog dus! Als een kind dit niet haalt, wordt hij/zij meestal van school gehaald door de ouders en naar een school gestuurd waar de norm wat lager ligt. Meer is er niet echt te vertellen dus over naar de spannende dingen die we deze week gedaan hebben!

It’s jungle time!

We zijn naar Tankoko gegaan. Hier is een natuur reservaat waar apen rondlopen. Na een scooter tocht van ongeveer 3 uur kwamen we eindelijk aan bij de homestay die we geboekt hadden. Heel primitief, maar er waren mooi 4 bedden met klamboe, een wc, douche en airco. Prima voor een nachtje dus! Eerst even snel wat gegeten, want we hadden veel honger en daarna zijn we de eerste tocht gaan lopen. We gingen met drie gidsen op pad. Snel lopen! Eerst over een normaal pad en daarna echt de jungle in. Na een tijdje lopen (snelwandelen eerder), kwamen we aan bij een boom. Hier zaten kleine aapjes in. Deze heten Tarius arster en zijn zo klein als je vuist. Je kan ze alleen ’s avonds zien. Overdag komen ze niet tevoorschijn. Een van de gidsen had levende sprinkhanen in een flesje zitten. Deze werden op een tak gezet en na even wachten sprong er een aapje van tak naar tak om heel snel de sprinkhaan te pakken en op te peuzelen. Erg leuk om te zien! Op de terugweg zijn we nog bij een boom gestopt waar een tarantula in zat! Dikke harige poten die goed te zien waren. Dikke rillingen over mijn rug. Ik ben niet van de spinnen!

Na de tocht hebben we lekker wat gegeten en zijn we bij de gidsen gaan zitten. Zij hadden ons uitgenodigd om cap tikus net hun te drinken. Dit is een typische drank uit Manado. De mensen brouwen deze zelf thuis en er zit vaak 40% of meer alcohol in! Hier kwamen wij pas een dag later achter. Het was best lekker als we het gemixt hadden met sprite. Het rook naar spiritus. Maargoed, lekker een drankje en liedjes zingen terwijl een van de gidsen gitaar speelde. Een hele gezellige avond dus! Om 11 uur de tandjes poetsen en naar bed, want de volgende ochtend stond het ontbijt (pannenkoeken!!) klaar. Om half 7 gingen we de jungle weer in. Nu zijn we heel snel de jungle in gegaan en hebben we in totaal ongeveer 3 uur gelopen. We hebben de Yaki zwarte makaak gezien. Dit zijn zwarte apen met een blote kont en een rode piemel. Grappige beesten om te zien. Het is heel bijzonder om ze te zien in het wild. Echt een ervaring! Verder hebben we ook de Red-knobbed hornbill gezien. Dit is een vogel die ook wel helikoptervogel genoemd wordt. Dit komt doordat hij het geluid maakt van een helikopter als hij vliegt. Mooie vogels!

Op de terugweg naar Manado zijn we eerst naar Bitung gegaan. Na dik een uur rijden en hulp van een bewoner, zijn we uitgekomen bij een restaurantje. Hier konden we om half 3 eindelijk weer wat eten. Daarna zijn we terug gereden naar Manado. Moe maar voldaan lekker het bedje in gekropen!

Zon, Zwembad, Warme douche!

Van zondag op maandag zijn we naar het Grand Luley resort gegaan. Een prachtig resort in The Green Hills van Manado. Hier hebben we genoten van het zwembad, de zon en het lekkere eten. Even twee dagen relaxen! Lekker bruin worden bij het zwembad, ofja meer een eerste laagje. Echt bruin worden lukt hier nog niet zo goed aangezien we bijna niet in de zon zitten, maar het begint te komen!

Oh ja, nog even iets over de kamers. Deze zijn natuurlijk geweldig. Het is heerlijk om weer een groot zacht kussen te hebben, dik matras en een lekkere dikke deken. Echt even als prinsesjes geslapen. Ook een warme douche is echt speciaal geworden en daar geniet ik dan ook volop van. Ik wil er niet onder uit!

Vanochtend speciaal voor jullie een uur eerder opgestaan om het verhaal te kunnen typen! Nee oke, daar is niks van waar. We zouden eigenlijk om 7 uur vertrekken, maar dit is verschoven naar 8 uur. Ik had nog heerlijk een uurtje langer kunnen slapen dus. Balen. Nu kon ik wel mooi mijn reisverslag aftypen en ben ik weer helemaal bij.

Nog maar 2 weken te gaan in Manado. De 21e vliegen we naar Bali!

See you next week!

• 07 Juni 2016 - 13:39

Opa:

Heerlijk ! En wij hier maar in de regen en wind!
    Fijn om te zien , dat jullie het naar jullie zin hebben.
    Geniet ervan en straks óp naar Bali!!
    Dikke kus , ook van Oma.
    Opa

• 08 Juni 2016 - 21:05

Oma Job:

Hay Marije,wat heb je weer een mooi verslag geschreven. over die prachtige natuur. en die biizondere dieren. Wat heerlijk dat jullie dat allemaal mogen beleven.Een grote verrijking in je leven.We genieten van de mooie foto's die je maakt. Straks een mooi album maken. Ik kan het je aanraden. Opa is er heel goed in en het is heel leuk om het zo af en toe eens op te pakken en weer terug te kijken naar die mooie tijd'.
    Liefs van oma en ook opa