Manado week 3 - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Marije Empel - WaarBenJij.nu Manado week 3 - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Marije Empel - WaarBenJij.nu

Manado week 3

Blijf op de hoogte en volg Marije

22 Mei 2016 | Indonesië, Manado

Week 4 is al bijna voorbij, maar toch nog even iets over week 3! Doordat we deze week zoveel gedaan hebben, is er weinig tijd geweest om iets te kunnen typen. Wat we deze week dan allemaal gedaan hebben lees je maar mooi een andere keer!

Teaching is a way of life.

Deze week zijn we weer volop bezig geweest met stage. Klas 2 en 4 hebben we al eerder gehad dus daar hebben we zelf les aan gegeven, zonder leerkracht. Met handen en voeten is het gelukt om de kinderen uit te leggen wat we bedoelen. Wij leren hun Engels en zij leren ons Indonesisch. Het is erg grappig om de kinderen te zien lachen als wij Indonesisch beginnen te praten. Onze uitspraak is niet de beste blijkt wel weer! We hebben deze week voor het eerst lesgegeven aan klas 1. We hebben het boek met stippen met de kinderen gedaan. Wat hebben we gelachen en wat vonden ze het leuk! Met z’n alle blazen naar een boek is toch een prachtig gezicht! Ook hebben we het over familie en huisdieren gehad. Een slang in een doos kwam als een van de huisdieren naar voren. Ook een krokodil mocht niet vergeten worden! Klas 5 is dan weer heel anders. Met het thema lichaam kunnen we veel doen en ze kunnen al best goed Engels. Zo kunnen we veel leuke lessen voorbereiden en hoeft de leerkracht niet meer alles te vertalen naar het Indonesisch.

Ook al is het lesgeven hier zo anders, het blijft volop genieten. Het is zo leuk om de kinderen elke dag weer in uniform te zien. Niet elke dag het zelfde. Op maandag, dinsdag en woensdag hebben ze een rode broek of rok en een wit blouseje. Op donderdag hebben ze een blauw uniform en op vrijdag een wit. Op zaterdag zijn ze in het bruin. De zaterdag is een activiteitendag. Hierin worden er allerlei activiteiten gedaan met de kinderen. Vooral bij de kleinste is dit heel leuk om te zien! Het leukste vind ik nog steeds dat de kinderen zo enthousiast zijn als wij de klas binnen komen lopen. Ze juichen dan helemaal en zijn allemaal heel betrokken bij de les. Geen gemopper, geen gemaar. Veel lachen en doen. Waarbij de druppeltjes zweet dan lekker langs je lichaam lopen en ik zo snel mogelijk een douche wil nemen na het lesgeven!

Living the dreamlife

Dit weekend hebben we rond half 11 een taxi gepakt naar het Mercure Tateli Manado Resort. Toen we aankwamen moesten we nog even op onze kamer wachten. Een kamer was al klaar dus daar hadden we onze spullen in gezet. Het wachten op de andere kamer was geen straf! Heerlijk bij het zwembad gelegen dus dat wachten was voor ons geen enkel probleem! Ik ben lang niet meer zo blij geweest met een zwembad! Toen we de ook de andere sleutel hadden gekregen hebben we onze spullen verdeeld. Deze keer mag ik gezellig met Esmee op een kamer slapen. De kamers waren erg mooi en we hadden heerlijke bedden met een deken en een zacht kussen. Het beste van alles was dat we een bad hadden!! Een warm bad en warme douche!! Het is 3 weken geleden sinds dat ik een warme douche kon nemen. Ohja, nog een pluspuntje, we konden hier heerlijke massages nemen! Broekjes aan, handdoek om en liggen maar! Genieten van een full body massage. Even alle pijn van al het lopen er uit laten masseren. Even lekker tot rust komen. Op zondag middag hebben we genoten van een lekkere lunch. Er stond een heel buffet klaar met zoveel keuzes dat het onmogelijk was om alles te proeven. Dan zou ik uit elkaar spatten! Tijdens de lunch kwam een van de werknemers van het resort naar ons toe. Aangezien wij van de lunch gebruik maakten, mochten we gratis mee met de bananenboot. Mijn eerste keer! Het was erg leuk en we zijn drie of vier keer van de boot afgegooid. Ik heb het niet kunnen onthouden. Daarna nog een lekker massage gehad om even alle spanning uit het lijf te halen. Wij hebben niks te klagen hier!

Tijdens ons verblijf hebben we een groep jongens leren kennen van de High School in Manado. Zij konden ons veel vertellen over de stad en alle leuke dingen die we kunnen doen. Ook hebben we een Nederlands stel ontmoet. Zij hebben al zo veel meegemaakt samen. Prachtig om al die verhalen te horen. Ik moest echt denken aan mijn eigen opa en oma! Ook hebben we twee Nederlandse jongens leren kennen. Wie weet komen we die ook nog een keer tegen!

Maandag hebben we om 6 uur een taxi terug gepakt naar huis. Wat een heerlijk weekend om weer even bij te komen van stage. Aangezien we nu een weekje vrij hebben, gaan we veel dingen doen. Deze kan je de volgende keer lezen!

Voor nu: Dada, doei, houdoe, bye of op elke andere manier gedag!

• 22 Mei 2016 - 16:35

Opa:

Fantastisch! Een kleindochter om erg trots op te zijn !
    Een geweldige ervaring voor jullie. Geniet er van!
    Dikke knuffel, ook van Oma.
    Opa

• 22 Mei 2016 - 19:34

Opa B:

Hi, Marije,
    Leuk verhaal over leuke activiteiten. Inderdaad: de lunchbuffets (maar ook de ontbijtbuffets) zijn voorzien van een grote hoeveelheid verschillend eten. Tenminste wat wij hebben meegemaakt. Er is altijd Nassi Goreng, Bami Goreng, Nassi puti - witte rijst. Bij het ontbijt vaak ook een ruime keuze uit brood en beleg.

Massages zijn ook een soort specialiteit ginds. Inderdaad, het geeft rust en het lijf wordt er heerlijk ontspannen door, zoals je schreef.

Ga zo door met de vrije tijd en geniet er van.
    Het is ook fijn om te lezen, dat het lesgeven je zo goed bevalt. Ook daarvoor: doorgaan!

Groeten van Opa. Ik denk, dat Oma zelf wel wat zal schrijven, maar hier alvast de groeten van haar!

• 23 Mei 2016 - 17:03

Vincent Hoeks:

Hoi Marije,
    Geweldig die enthousiaste, dankbare, niet zeurende leerlingen. Dat dwingen jullie gewoon af met jullie persoonlijkheden. Ook goed die les over de huisdieren. Kwam goed uit dat jullie nu ook Bruintje hebben.
    Groeten uit een nat Nederland

• 24 Mei 2016 - 12:29

Mattie Wethlij:

Mooie evaringen doen jullie op die je de rest van je leven mee gaat nemen.

Doe de anderen de groeten van mij.

Mattie