Manado week 4 - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Marije Empel - WaarBenJij.nu Manado week 4 - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Marije Empel - WaarBenJij.nu

Manado week 4

Blijf op de hoogte en volg Marije

24 Mei 2016 | Indonesië, Manado

Paar dagen vakantie!

Deze week is weer goed begonnen. We hebben een paar dagen vakantie. Alleen op vrijdag en zaterdag hoeven we naar stage. Nou wat doe je dan als je vakantie hebt? Scooters huren! Ofja dat was de bedoeling. Toen we maandagavond thuis kwamen stond er een scooter en een motor. Mirte heeft geprobeerd of die fijn reed, maar met iemand achterop vond ze dit toch wel riskant. Omruilen dus! Ja dat ging helaas niet zo makkelijk. Dinsdag was Jan naar een meeting, dus we moesten wachten tot hij terug was. Dit ging nog wel even duren dus zijn we naar Town Square gegaan. We hebben bij Mokka eerst wat gedronken en na wat rondgelopen te hebben, zijn we daar ook gaan eten. De mensen daar zijn echt heel vriendelijk. De manager (denken wij) vond ons heel aardig en we hebben een gratis drankje gekregen en korting op de rekening! Toen we thuis kwamen stond daar de scooter op ons te wachten. Helaas konden we niks meer gaan doen dus zijn we maar wat gaan eten bij Cabel. Een restaurant dat we via Tripadvisor hadden gevonden. Een spicy tuna pizza moet wel te doen zijn toch? Nee dus. Deze was echt te pittig! Weer wat geleerd. Geen pittige saus op de pizza, maar er naast bestellen!

18-05 Wachten en bevriezen

We zijn vandaag vroeg opgestaan om naar de markt in Tomohon te gaan. Je weet wel, die markt waar ik eerder over verteld had. Waar alle dieren die op 2 of 4 poten rondlopen of vliegen afgeslacht worden en gegrild worden. Nou daar wilden de andere 3 dus graag heen. Na verkeerd te zijn gereden, hadden we de markt gevonden. Ik natuurlijk wachten op een bankje want dat hoef ik dus echt niet te zien! Toen ik de gezichten van die 3 zag, was ik heel blij dat ik die keuze gemaakt had. Daarna dachten we fijn naar het Tondano meer te gaan. Alleen het regende heel hard. Wij natuurlijk gewoon op de scooter springen en rijden. Hartstikke koud! Het was mistig bij het meer dus daar geen mooie foto’s van. Wat doe je dan als je het koud hebt? Juist, aan de cappuccino om ons op te warmen. Niet dat het echt te drinken was, maar toch. In de regen maar weer terug naar huis en daarna bij Uncle Sam wat gegeten en gedronken met de jongens die we in het resort ontmoet hadden. Best leuk, want zij weten natuurlijk veel van Manado af en wat we allemaal kunnen doen!

19-05 Een woord: Wauw!

Na een ongelukkige start aangezien Mirte’s scooter het niet deed, er was een zekering gesprongen, konden we bij de Starbucks lekker lunchen. Daarna zijn we eerst naar de hotsprings van Tomohon geweest. Wauw! Wat is dat gaaf om te zien! Het water borrelt gewoon. Zo warm is het water. Het enige minpuntje, het stinkt nogal. Nouja niks aan te doen. Mooi wandelen tussen de prachtige natuur en de heerlijke stanklucht die ons achtervolgde. Na daar wat gedronken en gegeten te hebben, zijn we doorgereden naar het Danau Linow Lake. Een prachtig meer, waar je als de zon schijnt, drie verschillende kleuren kan zien. Helaas scheen die nu niet, dus hebben we maar twee kleuren gezien. In het begin was het alleen blauw, later ook een beetje groen. Wel prachtig om te zien! ’s Avonds hebben we bij Mokka lekker gegeten en zijn we op tijd naar bed gegaan. Morgen weer stage!

20-05 Karaokeeee

In de ochtend hebben we weer stage gehad. Wat hebben we gelachen! Kelas 5 (groep 7) is echt heel leuk. We hebben het gehad over het lichaam. Hele leuke activiteiten met de kinderen gedaan. Wat een heerlijk beroep heb ik toch uitgekozen! Na stage hebben we een film gekeken. Anouk was aan het skypen en Mirte was halverwege in slaap gevallen, dus hebben Esmee en ik samen genoten van The escape plan. Daarna hebben we lekker sushi gegeten. De eerste keer voor mij en Anouk dat we het echt eten. Heerlijk en heel gezellig! Daarna hebben we met de jongens van het resort afgesproken bij de karaoke bar. Nee het is niet zoals bij ons dat je gewoon een kroeg binnen stapt waar dan twee microfoons staan. We hadden een eigen kamer met een scherm, 2 microfoons en een soort computer waarop we nummer konden kiezen. Onze prachtige variatie op een Indonesisch nummer, vonden de jongens erg grappig om te horen. Misschien toch een beetje aan mijn uitspraak werken? Na twee uur gezongen te hebben, was het toch tijd om te gaan. Nog even een drankje gedaan bij Uncle Sam en daarna lekker naar bed gegaan. Wat een gezellige avond hebben we toch gehad!

21-05 Zweten op stage

Vandaag zijn we in de ochtend weer naar stage geweest. Op een zaterdag doen ze hier allerlei activiteiten. Als eerste hebben we gezellig ochtendgym gedaan met heel de school. Dan begint het zweten al, want het is dan al ongeveer 30 graden. Ik praat dan over 7 uur ’s ochtends. Daarna heb ik samen met Anouk spellen gedaan met een klas. Mirte en Esmee gingen dansen met een andere klas. Anouk en ik hebben onder andere het kat en muis spel gedaan en hide and seek. Na een half uurtje zijn we gewisseld van klas. De kinderen vonden het erg leuk om met ons deze spellen te doen. Het zweten was nog steeds van de partij want de zon begon lekker te schijnen op onze koppies. Alsof we het nog niet warm genoeg hadden, hebben we ook maar even gevoetbald met een paar jongens van een aantal klassen. Leerkrachten tegen de studenten. Helaas verloren . Wel erg veel gelachen, maar wat was het warm!

Na stage zijn we naar het Mercure resort terug gegaan om een gesprek te hebben met de manager over een eventuele stage daar. Hopen dat dit mag! We gaan een mail sturen met de details en krijgen dan binnenkort te horen of dit mag. Daarna zijn we naar een vismarkt gegaan, die we uiteindelijk niet gevonden hadden. Dan maar naar een visrestaurant waar we de zonsondergang hebben gezien en een prachtig uitzicht hadden over zee. Heerlijk gegeten en genoten van livemuziek.

22-05 Zittend in een graf

Op zondag hadden we voor het laatst de scooters. Op naar Sawangan! Hier is de grootste verzameling Waruga-graven te vinden van de Minhasa bevolking. Deze graven zijn boven de grond. Voor elke familie een graf. Aan het aantal strepen op het graf, kan je zien hoeveel mensen er in begraven zijn. In dit graf werden de mensen zittend begraven. De mannen hadden de handen in elkaar verstrengeld en vrouwen de handen tegen elkaar. Het is erg apart om dit te zien. Natuurlijk kan je niet in de graven kijken en doordat het zo warm is binnen in het graf, is heet het lichaam opgegaan in stof.

Daarna zijn we weer terug gegaan naar het Mercure resort aangezien de manager ons gister uitgenodigd had voor de lunch. Ook zijn we weer op de bananenboot geweest. Nog even lekker gezwommen en wat gedronken en daarna op naar huis. Aangezien de lunch zo groot was, hebben we ’s avonds maar een tosti gemaakt en zijn we op tijd naar bed gegaan. We hebben weer een volle week stage voor de boeg!

Heerlijke dagen hier. Er is al een maand voorbij gegaan. Nog 3 maanden te gaan, maar wat gaat de tijd toch snel! Gelukkig mogen we nog heel veel doen en heel veel zien!

Tot de volgende keer maar weer!

• 24 Mei 2016 - 13:16

Opa Flat:

Bedankt voor je opgewekte brief. Doen jullie ook nog iets anders dan eten en drinken?( gr.)
    Wij vinden het geweldig , dat je het zo naar je zin hebt!
    Succes met je schoolaktiviteiten.
    Oma is vandaag op Berkenheuvel , maar ze laat je ook hartelijk groeten met een dikke knuffel.
    Tot ziens , meisje en ook van mij een stevige knuf.
    Opa

• 24 Mei 2016 - 13:21

Ingrid:

Hoi Marije,
    Ik kijk elke week uit naar je verslagen. Ik vind dat je op een leuke manier je belevenissen opschrijft. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
    Wat voor soort stage willen jullie bij het resort lopen? Is dat na de stage bij de school of tussendoor?

groetjes,
    Ingrid

• 24 Mei 2016 - 14:57

Marije Van Empel:

Dankjewel opa! ik zie jullie straks op de skype.

Ingrid we willen kijken of we daar als animatieteam aan de slag kunnen gaan. Dus elke dag leuke activiteiten doen met de kinderen en misschien zelfs voor alle leeftijden. Is nog even afwachten!

• 25 Mei 2016 - 18:34

Saskia:

Ik ben het met opa van Empel eens dat jullie wel heel vaak gaan eten en drinken maar het klinkt allemaal kei gezellig. Leuk idee om als animatieteam aan de slag proberen te gaan. Succes ik hoop dat het lukt.